<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Bánki Donát 1882-1899 között a Ganz gyárban dolgozott, ahol elsősorban a gőzgépek és belsőégésű motorok tökéletesítésével foglalkozott. 1886-ban Csonka János Műegyetemi műhelyfőnököt a Ganz gyár szintén felkérte ugyanerre a munkára.
Ettől kezdve több mint 15 éves eredményes együttműködésüket számos találmány, újítás, szabadalom mutatja. A két szakember a motorok mellett járművek tervezésével is foglalkozott. Bánki 1894-ben egy motorkerékpárt tervezett, Csonka tervei alapján pedig 1900-ban készültek az első hazai motoros járművek.
A következő évben Bánki tervei alapján egy teljes egészében új rendszerű, keresztmotoros, elsőkerék-hajtású gépkocsit építettek. A jármű a kísérleti stádiumon nem jutott túl, valószínűleg technológiai problémák; a kardáncsuklók nem megfelelő anyagminőségben való elkészítése miatt továbbfejlesztésével nem foglalkoztak. Ebben szerepe volt annak is, hogy 1900-ban Bánki Donátot felkérték a Műegyetem Hidraulika és Hidrogépek tanszékének a vezetésére, így járművekkel a későbbiekben már nem foglalkozott, azonban hamarosan megalkotta Bánki-féle vízturbinát..
A keresztmotoros- előkerék-hajtás elrendezés több mint 50-év múlva éledt újjá, az Alec Issigonis tervei alapján elkészült Austin Mini típusaiban és 1959-től kezdődően rendívül széleskörűen elterjedt. Ma a kis és középkategóriás gépkocsiknál általánosan, de a nagy kategóriában is széleskörűen alkalmazzák ezt a hajtás-elrendezést.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322