<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Fekete-fehér, magyar vígjáték, 1944
Rendezte: Hamza D. Ákos
A második világháború utolsó évében, 1944-ben készült Hamza D. Ákos félreértéseken alapuló komédiája, az 1945 előtti magyar filmgyártás utolsó nagy közönségsikere. A forgatókönyvet Nóti Károly írta, aki ekkor a zsidótörvények miatt már csak álnéven dolgozhatott, a film főcímén Dobos György neve szerepel. A történet egy válóper körül bonyolódik. Pataky Elemér a fővárosba érkezik, hogy válófélben lévő unokahúga ügyvédjével beszéljen. Az ügyvéddel, dr. Orbói Istvánnal való tárgyalás azonban csupán alibi, mely egy kis fővárosi szórakozásra ad alkalmat házsártos felesége felügyelete alól kiszabadult vidéki úrnak. Pataky lelkesen szervezi a programjait, melyre meghívja az ügyvédet is, amikor váratlanul a szórakozóhelyre megérkezik Patakyné. Az ügyvéd Pataky kérésére feleségeként mutatja be a néhány perce a társaságukba érkező hölgyet, akiről azt hiszi, hogy Pataky barátnője, de valójában az unokahúg férjének ügyvédje, dr. Szikszay Erzsébet. Az ügyvédnő remekül beilleszkedik új szerepébe, és kollégája legnagyobb megdöbbenésére meghívja vacsorára a vidéki házaspárt. Asszonyi ügyességgel veszi fel a harcot háború nélkülözéseivel, s asztalra varázsolja a békebeli vacsorák minden fontos kellékét, a városi háztartásokban már rég élelmiszerekre cserélt ezüstneműt, a libasültet s a valódi kávéból főzött feketét. A vacsora végére az ügyvéd beleszeret a kolléganőjébe, s a boldog pár tanácsára végül kibékülnek a válófélben lévő házastársak is.
Szikszay Erzsébet szerepét Muráti Lili, a harmincas, negyvenes évek kiemelkedő színésznője, egy új típusú nőideál, a modern emancipált nő első hazai megtestesítője alakította.
A premiert 1944. június 5-én tartották, de a film megtépázott plakátjai még az ostrom után is vádlón hirdették a lebombázott város felett: EZ TÖRTÉNT BUDAPESTEN.
Hamza Dezső Ákos a negyvenes évek magyar filmgyártásának élvonalbeli filmproducere és rendezője volt, életpályáját a festészet és a filmművészet iránti kettős vonzalom határozta meg. A Képzőművészeti Főiskolán szerzett diplomát, majd ösztöndíjjal Párizsba utazott. Itt rendezte első önálló kiállítását, s itt került kapcsolatba a filmgyártással is. Előbb mint díszletfestő, később mint asszisztens tevékenykedett. Még René Clair mellett is dolgozott, részt vett az Entr’acte forgatásán. Ez a dramaturgiai szabályokat felborító, avantgarde film a filmkészítés új, eddig nem ismert művészi lehetőségeit tárta fel számára. Bár a magyar filmgyártás korlátozott keretei között nem volt alkalma Clair filmjéhez hasonló, személyes indíttatású, formabontó filmek készítésére, az új megoldások iránti fogékonyság, a kísérletezés iránti nyitottság egész filmes pályáját jellemezte.
1938-ban gyártásvezetőként, később producerként kapcsolódott be a magyar filmgyártásba. Gyorsan átlátta a gyártási szisztémát, s tisztában volt azzal, hogy a filmeknek nyereséget kell termelniük, másképp nem készülhet el a következő film. Rendezőként 1940-ben mutatkozott be, filmjeivel színesítette a magyar film műfaji palettáját. Komédiák és melodrámák mellett kalandos történelmi filmet (Ördöglovas), sci-fit (Szíriusz), rendőrfilmet (Külvárosi őrszoba) is készített, de a hagyományos műfaji keretek között is újszerű elemek jelentek meg a filmjeiben. Pályáján végig a francia filmeket tekintette példaképének, művészi ambíciója a "franciás filmek" készítése volt. Elsősorban társadalmi és morális kérdések izgatták, s a Marcel Carné és Renoir által megteremtett francia költői realizmust próbálta meghonosítani. Kedvelte az alvilági miliőket, melyekben markánsabban megmutatkoztak az erkölcsi alapkonfliktusok. A Bűnös vagyok (1941) a krimi határait súroló erkölcsdráma, a szerelmi bánatában félvilági nővel vigasztalódó fiatalember zülléstörténete. A Külvárosi őrszoba (1942) a fiatal rendőr és a kültelki csavargólány szerelmét ábrázoló bűnügyi történet. Hamza, a festőből lett filmes hamar megtanult bánni a fény és árnyék kontrasztját, dinamikus játékát felfokozó három „színtelen” színnel, a feketével, fehérrel és szürkével, s a magyar "film noir" egyik megteremtője lett.
(Balogh Gyöngyi)
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322