100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Millenniumi Földalatti Vasút motorkocsija

Eddigi szavazatok száma: 1

A budapesti Andrássy úton a város vezetése nem járult hozzá a felszíni vasút építéséhez a várható zaj és a felsővezetékek által elrontott városkép miatt. A két működő villamosvasúti társaság, a BVVV (Budapest Villamos Városi Vasút) és BKVT (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság) így közös tervet adott be kéregalatti vasút építésére 1894 tavaszán azzal, hogy a közlekedési eszköz a millenniumi kiállításra, 1896. május 1-re elindul. Az 1884. augusztus 6-án elkezdett és 21 hónap alatt elkészült vasúton építésekor a kor legmodernebb technikáját alkalmazták. Munkagépek ásták a gödröt, modern szádfalas rendszerrel védekeztek a magas talajvíz ellen, vasbeton technológiát alkalmaztak. Ennek eredménye, hogy a Wünch Róbert féle építőcég elkészítette az ország első vasbeton gyalogos hídját az Állatkerttel szemben. Felújítva, ipari műemléknek nyilvánítva ma is látható a Városligetben.

A 10+10 metrószerelvénynél a budapesti Schlick gyár szállította a járműszerkezetet, amibe Siemens rendszerű villamos berendezést és hajtást építettek be. A körúti főgyűjtő csatorna miatt  csak alacsonyabb alagutat tudtak építeni, ezért született meg az úgynevezett hattyúnyakas alvázmegoldás. A hossztartók a kocsi két végén ívesen felhajlottak, amire fel lehetett szerelni a felsővezetékes áramszedő rugózatát. A tetőre csak csúszófelület került. Az utastér a mai szóhasználattal élve alacsonypadlós volt, a 26 ülő utas a „lóverseny-pályához” hasonlóan kialakított faüléseken foglalhatott helyet. A vasutat mechanikus biztosító berendezés védte a baleset ellen, ami az állomásról kihaladva egy kar elütésével elektromos jelet adott a követő kocsinak, hogy szabad a beállás. Így akár 1,5 perces követési távolságot is el lehetett érni. A kocsikat 2x16, illetve 2x20 lóerős motorok hajtották.

A 10 fémburkolatú (sárga színű) és 10 mívesebb, faburkolatú (barna színűre lakkozott) motorkocsi 76 évig szolgálták a fővárost. A 20. pályaszámú motorkocsit díszes formára építették. Ezen a szalonkocsin utazott Ferenc József megnyitni az Ezredévi Kiállítást, mikor is megengedte, hogy a vasút felvegye a nevét. Két faburkolatú kocsit a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeumban tekinthetik meg a látogatók egy világunikumnak számító, eredetileg működő pályaszakaszon kialakított bemutatóhelyen. Közülük a 11-es pályaszámú, a forgalomból 1973-ban kivont kocsi fel van újítva, és alkalmanként üzemel is.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>