<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Csepelen a Weiss Manfréd művekben az 1930-as évek elején kezdődött meg a segéd motorkerékpárok előállítása. A második világháború után a motorkerékpár-gyártás újraindult, 1946-ban 100-as, 1948-ban 125-ös, majd 1951-től 250 cm3-es hengerűrtartalmú motorokkal. Motorkerékpárok nagy tömegű előállítására a korábbi WM gyárat jelölték ki. Különösen nagy hangsúlyt kapott ez, ugyanis a szigorú takarékossági rendelkezések részeként 1950-ben megszüntették a személygépkocsik magánforgalmát, így egyéni közlekedési eszközként csak a motorkerékpár maradt. A különféle hengerűrtartalmú típusokat párhuzamosan gyártották.
A gyártási folyamatok ésszerűsítése miatt 1954-ben a 125-ös kategória gyártását áthelyezték a Danuvia Szerszámgépgyárba, ebből lett a Danuvia motorkerékpár. A 250-es típust ettől kezdve Pannónia márkanéven hozták forgalomba. A gyártás átszervezésével megindult a motorkerékpárok gyártásának felfejlesztése. Az 1954-es alig 2000 darabot az 1960-as évek elejére évi harmincezret meghaladó számra fejlesztették fel. A Pannónia motorkerékpárok jelentős sportsikereket is elértek. A legjelentősebb ezek közül, az 1956-ban Franciaországban rendezett 24-órás versenyen elért kategóriagyőzelem és harmadik helyezés volt. A motorkerékpárok divatja némiképp megváltoztatta a gyártást, ugyanis 1959-ben bemutatták a Csepel Művek Motorkerékpárgyárában 175 cm3-es motorral készült, burkolattal ellátott Tünde robogót. Sajnos e típus nem volt hosszú életű, minőségi kifogások miatt egyes szerkezeti részeit 1961-ben módosították, gyártását hamarosan mégis leállították.
A fejlesztések, ha csak szerény körülmények között is, de a hazai gyárban is folytak. Mintegy két évig tartó előkészületek után, 1967-ben mutatták be a Csepeli Motorkerékpárgyár első kéthengeres, P 20-as típusát. A gyár e korszerű járművel kialakította a kéthengeresek termékcsaládját. A következő években ezt a típust is továbbfejlesztették és az 1974. őszi BNV-n megjelent a P 21-es, amely a leggyorsabb 140 km/h végsebességű, modern vonalú motorkerékpár, egyben az utolsó hazai motorkerékpár-típus is volt. Megjelenését követő évben egy iparpolitikai döntés következtében Magyarországon megszüntették a motorkerékpárok gyártását.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322