100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
A rovat következő cikke >>

A „Leitha” („Lajta”) monitor

Eddigi szavazatok száma: 2

1862-ben az Észak-amerikai polgárháborúban az északiak által a déli államok kikötőinek blokád alatt tartása céljából hadrendbe állított USS Monitor teljesen új hajótípust képviselt. A prototípus után maga a hajótípus is a monitor nevet viseli. A svéd John Ericsson által tervezett USS Monitor igazi mérnöki mesterműnek számított: negyven új, szabadalmaztatott találmányt használtak fel benne. A hajótestnek csak egy kis része emelkedett ki a vízből, hogy minél kisebb célfelületet nyújtson. A hajótestet 125 mm-es, míg a fedélzetet 25 mm-es páncéllemez védte. Nagy súlya következtében csak nehezen tudott irányt változtatni, ezért gőzgéppel forgatható ágyútoronnyal látták el.

A monitorok kis méretük és alacsony építésük folytán a mélytengeri hajózás követelményeinek nem feleltek meg, annál alkalmasabbnak bizonyultak a folyamőr szolgálat ellátására. Hamarosan ez a típus lett a folyamok általánosan elterjedt hadihajója. Európában az első monitorokat Magyarországon, az újpesti „Első Magyar Pest-Fiumei Hajógyár Rt.” építette. Itt futottak le a sólyáról 1871-ben a korszak legmodernebb folyami hadihajói, a Leitha és a Maros monitor.

A Leitha állomáshelye Óbudán volt, személyzete a Monarchia népeinek fiaiból állt, jelentős magyar létszámfölénnyel. Részt vett a boszniai okkupációban, végig harcolta az első világháborút, számos katonai akcióban meghatározó szerepe volt. A tanácsköztársaság idején személyzete csatlakozott a világ egyik első antikommunista felkeléséhez, melyet éppen róla neveztek el „monitor lázadás”-nak. 1921-ben, antant ellenőrzés mellett fegyverrendszereit leszerelték és a csupasz hajótestet elárverezték.

Új tulajdonosa, a Dunakotró és Gőzhajózási Vállalat 1928-ban elevátorhajóvá alakította. A második világháború után a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalatnál FK-201 néven üzemelt. Többször átépítették, de a hajótest eredeti szerkezete megmaradt.

1992-ben védett műszaki emlékké nyilvánították. 1993-ban a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezelésébe került. 2010-re széleskörű összefogás eredményeként 1887-es állapota szerint felújították.

2010. augusztus 20-án „Lajta Monitor Múzeumhajó” néven a Sopron motoros hajó vontájában részt vett az állami díszünnepségen.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
A rovat következő cikke >>