100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

MÁV 320 sorozatú hegyipálya gyorsvonati gőzmozdony

Eddigi szavazatok száma: 0

Kordina Zsigmond által tervezett MÁV 320 sorozatú hegyipálya gyorsvonati gőzmozdony, 1890

Kordina Zsigmond (1848-1894) gépészmérnök a magyar gőzmozdony gyártás egyik legnagyobb alakja volt. 1881-től dolgozott a MÁV Gépgyár mozdonyszerkesztő irodájának élén. Munkássága révén megteremtette az önálló tervezésű magyar mozdonytípusokat. Amerikai tanulmányútja során megismerte a korszerű mozdonyok szerkezetét és hazatérve alkalmazta terveiben a látottakat. 1881 és 1894 között a legismertebb XIX. századi magyar gőzmozdonyok készültek a MÁV Gépgyárban Kordina Zsigmond irányításával.

Kordina legjelentősebb találmánya a róla elnevezett különválasztott rendszerű gőzfúvó, amely jelentősen csökkentette a gépezeti ellennyomást, ezáltal növelve a gőzmozdony teljesítményét. Kordina találmányával messze megelőzte korát, a gőzfúvóját napjaink legmodernebb high-tech gőzmozdonyaiban alkalmazzák.

A MÁV nagyemelkedésű hegyi pályáira tervezte Kordina Zsigmond 1892-ben a három csatolt kerékpárú Ih. osztályú, később 320 sorozatú gyorsvonati gőzmozdonyokat. Kordina alkalmazta elsőként Közép-Európában ezt a hegyipálya gyorsvonati mozdonytípust. Később a mozdonyt továbbfejlesztették és egy kettős expanziójú gőzgéppel látták el, ezáltal növelve a teljesítményét.

A 320 sorozatú mozdonyokból 9 darab készült a MÁV Gépgyárban.

Kordina Zsigmond tervezte a 320 sorozaton kívül a 222 sorozatú síkvidéki gyorsvonati, a 377 sorozatú mellékvonali szertartályos, a 325 és 421 sorozatú tehervonati gőzmozdonyokat is a MÁV részére. 

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>