<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Kordina Zsigmond által tervezett MÁV 320 sorozatú hegyipálya gyorsvonati gőzmozdony, 1890
Kordina Zsigmond (1848-1894) gépészmérnök a magyar gőzmozdony gyártás egyik legnagyobb alakja volt. 1881-től dolgozott a MÁV Gépgyár mozdonyszerkesztő irodájának élén. Munkássága révén megteremtette az önálló tervezésű magyar mozdonytípusokat. Amerikai tanulmányútja során megismerte a korszerű mozdonyok szerkezetét és hazatérve alkalmazta terveiben a látottakat. 1881 és 1894 között a legismertebb XIX. századi magyar gőzmozdonyok készültek a MÁV Gépgyárban Kordina Zsigmond irányításával.
Kordina legjelentősebb találmánya a róla elnevezett különválasztott rendszerű gőzfúvó, amely jelentősen csökkentette a gépezeti ellennyomást, ezáltal növelve a gőzmozdony teljesítményét. Kordina találmányával messze megelőzte korát, a gőzfúvóját napjaink legmodernebb high-tech gőzmozdonyaiban alkalmazzák.
A MÁV nagyemelkedésű hegyi pályáira tervezte Kordina Zsigmond 1892-ben a három csatolt kerékpárú Ih. osztályú, később 320 sorozatú gyorsvonati gőzmozdonyokat. Kordina alkalmazta elsőként Közép-Európában ezt a hegyipálya gyorsvonati mozdonytípust. Később a mozdonyt továbbfejlesztették és egy kettős expanziójú gőzgéppel látták el, ezáltal növelve a teljesítményét.
A 320 sorozatú mozdonyokból 9 darab készült a MÁV Gépgyárban.
Kordina Zsigmond tervezte a 320 sorozaton kívül a 222 sorozatú síkvidéki gyorsvonati, a 377 sorozatú mellékvonali szertartályos, a 325 és 421 sorozatú tehervonati gőzmozdonyokat is a MÁV részére.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322