100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

A „Neszmély” (ex „Bakony”) vontató gőzhajó

Eddigi szavazatok száma: 0

A folyami áruszállítás vontató gőzhajókkal és uszályokkal történt, míg az 1930-as évek közepétől a megnövekedett áruszállítási igények hatására a vontató gőzösök mellett egyre több motoros vontatóhajó jelent meg a Dunán. A Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. (MFTR) 1944-ben a személyszállító hajókon kívül 32 gőzüzemű és 18 motoros áruszállító hajóval, 252 uszállyal és 18 tankuszállyal rendelkezett. A második világháború során súlyos veszteségek érték a magyar hajózást is, majd megmaradt hajóit át kellett adnia az 1946-ban megalakult Magyar Szovjet Hajózási Részvénytársaságnak. 1955-ben, miután a Szovjetunió megszüntette érdekeltségét a magyar hajózásban, létrejött a Magyar Hajózási Részvénytársaság (MAHART). Megkezdődött előbb a hajóépítő ipar, majd a hajópark korszerűsítése. A dízelesítés keretében a régi csavargőzösöket átalakították, a kerekes vontató gőzhajókat üzemen kívül helyezték. Azután az 1960-as évektől fokozatosan a motoros vontatókat is felváltották a tolóhajók.

A legutolsó Magyarországon gyártott gőzhajót 1956-ban - a háborús jóvátétel részeként - a Szovjetunió részére építették az Óbudai Hajógyárban, de októberben kitört a forradalom, és a munkások visszatartották a kész hajót. Így a „Bakony” vízrebocsátására csak 1957-ben került sor.

A hajó műszaki adatai:

  • legnagyobb hossz 55,64 m,
  • hossz a függélyek között 52,77 m,
  • legnagyobb szélesség: 17,50 m,
  • szélesség a főbordán 7,61 m,
  • fixpont magasság: 6,90 m,
  • oldalmagasság 2,40 m,
  • legnagyobb merülés 1,40 m.
  • Főgép típus: vízcsöves kazán, kéthengeres compound gép, Lentz szelep vezérlés.
  • Főgép teljesítmény: 400 LE.

A „Bakony” 15 esztendeig üzemelt a MAHART állományában, mint vontatóhajó. 1972-ben kivonták a forgalomból. Állóhajóként tanktisztító-gőzölő hajóként üzemelt a Csepeli Szabadkikötőben, majd 2002-ben árverésre bocsátották. 2003-ban új tulajdonosa, az Európa Rendezvényiroda Kft. jóvoltából került a Neszmélyi Hajó Skanzenbe, s a következő évtől - mint „Neszmély” - viseli a hajómatuzsálemeknek otthont adó település nevét. 2008-ban kezelését átvette a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány. 2010-ben európai uniós támogatással Rév-Komáromban felújították, így megfiatalodva, megszépülve, múzeumhajóként fogadja a látogatókat Neszmélyen.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>