100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Ős-Fikker helikopter

Eddigi szavazatok száma: 0

1910 nyarán – alig egy esztendővel Bleriot budapesti bemutató repülését követően, s a fővárosban ekkor rendezett nemzetközi repülőversenyekkel egyidőben – érdekes kísérlet tanúi lehettek a békéscsabai lakosok.

A Békésmegyei Közlöny 1910 junius 5.-i számában közöltek szerint:

„Ős Lajos, a Békés-Csabai Takarékpénztár Egyesület pénztárnoka az utolsó munkálatokat végzi saját rendszerű elmésen construált repülőgépjén ugy, hogy a jövő héten már repülési kisérleteket végezhet vele.”

Ős nyilatkozik.

Gépe monoplán, azaz egy sikos. Az egy sik két 5 méter hosszu szárnyat alkot. A két szárny között a repülőgép közepén foglal helyet a Párizsból hozatott Anzani motor, 25 Le. Motor fölött vannak a benzin és olajtartályok, melyektől vékony csövek vezetnek a motorhoz. A motor alján két trombitaszerű cső, a kipuffogó csövek.

A motor erőátvitel útján olyan láncokkal van összekötve a két szárny két végével, mint amilyen a bicikliken látható. A szárnyak végén a gép két ellenkező oldalán két fából készült, de igen erős propellercsavar foglal helyet. A motor működésével a csavarok forognak és körforgásba hozzák a gép egész felső részét, a szárnyakkal, motorral együtt és akkor emeli a levegő magasba a gépet. Ülőhely a gép közepén a motor alatt van. Ős gépe nem nekifutásból, hanem helyből száll fel.

A repülőgép 230 kg. Összes vasszerkezete Fikker műhelyében készült. Teherhordó képessége 2 q. Kormányzása könnyü. Mivel a sulypont a gép közepén van, elég ha az aviatikus testsúlyával erre, vagy arra az oldalra hajlik és a gép abba a irányba megy.

A próbafelszállás még a hét folyamán, valószinüleg a Suk és Werner téglagyár udvarán lesz.”

Békésmegyei Közlöny 1910 julius 7.:

„Ős Lajos repülőgépe

Sikerültek a próbák.

Az első motorpróbán a két propellercsavar tengelyei, melyek üres vascsövek – elgörbültek, ezért Fikker tömör acélból készitett tengelyeket.

Békésmegyei Közlöny 1910. szeptember 11.:

„Ős Lajos repülőgépje

Az első felszállás

Elszakadt a lánc.

Eddig repülő kisérletet a lánc gyengesége miatt nem folytattak. Németországból erősebb láncot rendeltek, de míg ez megérkezik, addig is az eddigivel kisérleteznek.

A gépet csütörtökön reggel Fikker udvarából kiszállitották a Suk és Wiegner-féle téglagyár területén épült hangárba. A hangár alatti térségen volt csütörtök du. az első repülési próba.

A kisérletet nem hiresztelték el, mégis sok nézője volt. Az első motorpróba után a szárnyak lefele hajlását megnagyobbitották az acéldrótok megfeszitése által, hogy annál inkább maguk alá fogják a levegőt.

Legutoljára csaknem teljes erővel működött a gép. Bár 5 ember fogta, mégis ½ méternél magasabbra emelkedett a gép. Egyszerre csattanás hallatszott és az egyik lánc kb. 15 méterre kirepült a vezető acélcsőből.”

Sajnos, a visszaemlékezések szerint a berepülés a szerkezet közeli nádasban történő becsapódásával (pilóta nélkül) végződött. A pénztárnok a további kísérleteket nem folytatta, a gép Anzani motorját eladta és helikopterét szétbontotta.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>