Az első balatoni gőzhajó, a „Kisfaludy” 1846-tól egészen 1887-ig üzemelt a tavon, mikor kivonták a forgalomból. Hiányának pótlására,
Baross Gábor közlekedési miniszter támogatásával 1888-ban megalakult a Balatontavi Gőzhajózási Társaság. Első hajója az időközben elhunyt miniszter után a "Baross" nevet viselte. A társaság fokozatosan bővítette hajóparkját. 1891-ben Újpesten, a Schoenichen-Hartmann hajógyárban két újabb csavargőzöst építtettek, amelyek összeszerelését Balatonfüreden végezték. E hajók nevüket két szerelmes, Helka hercegkisasszony és Kelén, az árva parasztfiú romantikus történetét elregélő balatoni legenda főhőseitől kölcsönözték. Nomen est omen; e két testvérhajó valós története is mesébe illőnek bizonyult…
A Helka és a Kelén után újabb csavargőzösök épültek, majd 1927-ben az első dízel üzemű motoros hajók is megjelentek a tavon. A folyamatos fejlődés egészen az 1930-as évek végéig tartott. A második világháború pusztításai a balatoni hajóparkot sem kerülték el. 1945 márciusában egy katonai különítmény a legtöbb hajót, így a Helka gőzöst is felrobbantotta. A Kelén úgy menekült meg, hogy a hajósok a robbantókat megelőzve a fenékszelep megnyitásával maguk süllyesztették el. 1947-ben az elmerült testvérhajókat kiemelték és helyreállították.
1955-től a balatoni hajózás is a MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaság keretében folytatta működését. Dinamikus fejlődés vette kezdetét, egyre több új motoros hajót állítottak üzembe. 1961-ben a Helka csavargőzöst, majd a következő évben a Kelént is átépítették utasszállító motorhajóvá.
1977-ben a Helkát üzemen kívül helyezték. Nagy szerencse, hogy a szétdarabolást elkerülve Balatonfüredre került, ahol a partra kiemelve presszóként, bárként üzemelt.
1989-ben már az elöregedett Kelén is a selejtezésre várt, de végül teljes felújítása mellett döntöttek. 1991-ben a 100 éves hajó a balatoni nosztalgiaflotta legimpozánsabb egységeként állt ismét forgalomba.
1994-ben a MAHART Balatoni Hajózási Kft. visszavásárolta és felújította a Helkát is, amely 1996-ban - szép eredeti külső formáját visszanyerve - a balatoni gőzhajózás megindulásának 150. évfor-dulóját már ismét együtt ünnepelhette testvérhajójával, a Kelénnel. A Helkánál „öregebb” hajó már rég nem üzemel a Balatonon. Ma is a Balaton egyik legnépszerűbb, legszebb hajója.
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322