<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
1910 nyarán – alig egy esztendővel Bleriot budapesti bemutató repülését követően, s a fővárosban ekkor rendezett nemzetközi repülőversenyekkel egyidőben – érdekes kísérlet tanúi lehettek a békéscsabai lakosok.
A Békésmegyei Közlöny 1910 junius 5.-i számában közöltek szerint:
„Ős Lajos, a Békés-Csabai Takarékpénztár Egyesület pénztárnoka az utolsó munkálatokat végzi saját rendszerű elmésen construált repülőgépjén ugy, hogy a jövő héten már repülési kisérleteket végezhet vele.”
Ős nyilatkozik.
Gépe monoplán, azaz egy sikos. Az egy sik két 5 méter hosszu szárnyat alkot. A két szárny között a repülőgép közepén foglal helyet a Párizsból hozatott Anzani motor, 25 Le. Motor fölött vannak a benzin és olajtartályok, melyektől vékony csövek vezetnek a motorhoz. A motor alján két trombitaszerű cső, a kipuffogó csövek.
A motor erőátvitel útján olyan láncokkal van összekötve a két szárny két végével, mint amilyen a bicikliken látható. A szárnyak végén a gép két ellenkező oldalán két fából készült, de igen erős propellercsavar foglal helyet. A motor működésével a csavarok forognak és körforgásba hozzák a gép egész felső részét, a szárnyakkal, motorral együtt és akkor emeli a levegő magasba a gépet. Ülőhely a gép közepén a motor alatt van. Ős gépe nem nekifutásból, hanem helyből száll fel.
A repülőgép 230 kg. Összes vasszerkezete Fikker műhelyében készült. Teherhordó képessége 2 q. Kormányzása könnyü. Mivel a sulypont a gép közepén van, elég ha az aviatikus testsúlyával erre, vagy arra az oldalra hajlik és a gép abba a irányba megy.
A próbafelszállás még a hét folyamán, valószinüleg a Suk és Werner téglagyár udvarán lesz.”
Békésmegyei Közlöny 1910 julius 7.:
„Ős Lajos repülőgépe
Sikerültek a próbák.
Az első motorpróbán a két propellercsavar tengelyei, melyek üres vascsövek – elgörbültek, ezért Fikker tömör acélból készitett tengelyeket.
Békésmegyei Közlöny 1910. szeptember 11.:
„Ős Lajos repülőgépje
Az első felszállás
Elszakadt a lánc.
Eddig repülő kisérletet a lánc gyengesége miatt nem folytattak. Németországból erősebb láncot rendeltek, de míg ez megérkezik, addig is az eddigivel kisérleteznek.
A gépet csütörtökön reggel Fikker udvarából kiszállitották a Suk és Wiegner-féle téglagyár területén épült hangárba. A hangár alatti térségen volt csütörtök du. az első repülési próba.
A kisérletet nem hiresztelték el, mégis sok nézője volt. Az első motorpróba után a szárnyak lefele hajlását megnagyobbitották az acéldrótok megfeszitése által, hogy annál inkább maguk alá fogják a levegőt.
Legutoljára csaknem teljes erővel működött a gép. Bár 5 ember fogta, mégis ½ méternél magasabbra emelkedett a gép. Egyszerre csattanás hallatszott és az egyik lánc kb. 15 méterre kirepült a vezető acélcsőből.”
Sajnos, a visszaemlékezések szerint a berepülés a szerkezet közeli nádasban történő becsapódásával (pilóta nélkül) végződött. A pénztárnok a további kísérleteket nem folytatta, a gép Anzani motorját eladta és helikopterét szétbontotta.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322