100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Adorján János „Libelle” motoros repülőgépe

Eddigi szavazatok száma: 0

Adorján János 1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával Bleriot monoplánjának mintájára építette meg a „Libelle”-nek (szitakötő) elnevezett, kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján - Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt hazánkban, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel repült.

A repülőgép műszaki adatai:

  • Fesztávolsága: 8,8 m
  • Hossza: 7,3 m
  • Magassága: 2 m
  • Felszálló tömege: 290 kg
  • Legnagyobb sebessége: 55 km/h
  • Motorja: Adorján-Dedics, 18 kW
  • Furat/löket, mm: 120/135
  • Összhengertérfogat, dm3: 1,5
  • Maximális teljesítmény, kW/LE: 18,4/25
  • Névleges fordulatszám, 1/min.: 1600

Kéthengeres, álló „V” elrendezésű négyütemű repülőgépmotor volt a gépbe beépítve, amit Adorján János és Dedics Ferenc szerkesztett 1909-ben. A motort Dedics Ferenc és Dedics Kálmán üzeme készítette el.  A típusból 2 darab készült. Elsőként Adorján Libelle (1909) repülőgépébe volt beépítve, majd annak összetörése után egy másik gék, a Strucc erőforrásaként szolgált. Adorján János repülési kísérleteinek befejeztével a motort Dobos Istvánnak adta.  A másik példányt Takács Béla használta kísérleti repülőgépében, évekkel később egy motorkerékpárba építve a háború után a Millenáris pályán díjat nyert.

A történelmi repülés egykorú leírása:

 „A Libelle nevű első magyar motoros repülőgép próbaútja 1910. január 10-én volt.

A gépet feltolták a Rákos-mezőnek az egykori Wander gyár felőli részén levő dombra, hogy a nekifutást megkönnyítsék. Adorján beült az ülésbe, és a motort berántották. A szuszogva működésbe lépő szerkezet hátul olajat fröcskölt, megnehezítve a gépet kézzel visszatartó segédkező dolgát. A pilóta intett, mire mindenki elengedte a gépet, és Libelle lassan gurulni kezdett. Mikor elérte a megfelelő sebességet, megemelkedett, és egyszer csak fenn volt a levegőben. Szépen, egyenletesen repült a hangárok felé. Magyar pilóta magyar repülőgépen a magyar légtérben, erre eddig még senki sem volt képes. Mikor Adorján a levegőben – ahol már-már súlytalanul könnyűnek érezte magát – körülnézett, észrevette, hogy a törzs bambuszrúdja erősen felgörbült, és az átlós huzalmerevítés egyes drótjai lazán lógnak a túl ritka törzsbordák között. Kutassy korábbi tanácsára enyhén előrenyomta a kormánykereket, mire a gép gyorsulva közeledett a füves-homokos rét felé. Adorján János ügyes kezű szakember, de tapasztalatlan pilóta volt. Ahelyett, hogy enyhén belehúzott volna a kormányba, inkább még erősebben előre nyomta az irányító szerkezetet. A Libelle pedig enyhe szögben belerepült a lágy homokba. A futó egyet reccsent, a drága francia Integral légcsavar eltörött, egyébként más komolyabb baj nem történt. A lelkes közönség azonban nem a szokásos gúnyos kacajjal, hanem kitörő lelkesedéssel ünnepelte a levegőt legalább ideiglenesen meghódító bajnokot. Ez volt az első pillanat, mikor magyar pilóta fölülről tekinthetett le Zuglóra".

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>