<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Adorján János 1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával Bleriot monoplánjának mintájára építette meg a „Libelle”-nek (szitakötő) elnevezett, kéthengeres (18,4 kW-os) Adorján - Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első sikeres felszállását 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt hazánkban, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és kivitelezésű repülőgéppel repült.
A repülőgép műszaki adatai:
Kéthengeres, álló „V” elrendezésű négyütemű repülőgépmotor volt a gépbe beépítve, amit Adorján János és Dedics Ferenc szerkesztett 1909-ben. A motort Dedics Ferenc és Dedics Kálmán üzeme készítette el. A típusból 2 darab készült. Elsőként Adorján Libelle (1909) repülőgépébe volt beépítve, majd annak összetörése után egy másik gék, a Strucc erőforrásaként szolgált. Adorján János repülési kísérleteinek befejeztével a motort Dobos Istvánnak adta. A másik példányt Takács Béla használta kísérleti repülőgépében, évekkel később egy motorkerékpárba építve a háború után a Millenáris pályán díjat nyert.
A történelmi repülés egykorú leírása:
„A Libelle nevű első magyar motoros repülőgép próbaútja 1910. január 10-én volt.
A gépet feltolták a Rákos-mezőnek az egykori Wander gyár felőli részén levő dombra, hogy a nekifutást megkönnyítsék. Adorján beült az ülésbe, és a motort berántották. A szuszogva működésbe lépő szerkezet hátul olajat fröcskölt, megnehezítve a gépet kézzel visszatartó segédkező dolgát. A pilóta intett, mire mindenki elengedte a gépet, és Libelle lassan gurulni kezdett. Mikor elérte a megfelelő sebességet, megemelkedett, és egyszer csak fenn volt a levegőben. Szépen, egyenletesen repült a hangárok felé. Magyar pilóta magyar repülőgépen a magyar légtérben, erre eddig még senki sem volt képes. Mikor Adorján a levegőben – ahol már-már súlytalanul könnyűnek érezte magát – körülnézett, észrevette, hogy a törzs bambuszrúdja erősen felgörbült, és az átlós huzalmerevítés egyes drótjai lazán lógnak a túl ritka törzsbordák között. Kutassy korábbi tanácsára enyhén előrenyomta a kormánykereket, mire a gép gyorsulva közeledett a füves-homokos rét felé. Adorján János ügyes kezű szakember, de tapasztalatlan pilóta volt. Ahelyett, hogy enyhén belehúzott volna a kormányba, inkább még erősebben előre nyomta az irányító szerkezetet. A Libelle pedig enyhe szögben belerepült a lágy homokba. A futó egyet reccsent, a drága francia Integral légcsavar eltörött, egyébként más komolyabb baj nem történt. A lelkes közönség azonban nem a szokásos gúnyos kacajjal, hanem kitörő lelkesedéssel ünnepelte a levegőt legalább ideiglenesen meghódító bajnokot. Ez volt az első pillanat, mikor magyar pilóta fölülről tekinthetett le Zuglóra".
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322