100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Az első balatoni személyszállító motoros katamarán, a „Siófok”

Eddigi szavazatok száma: 0

A Balatoni Hajózási Vállalat 1955-töl a MAHART (Magyar Hajózási Rt.) keretében folytatta működését. Dinamikus fejlődés vette kezdetét. Ezután jelentek meg a Balatonon a ma is üzemelő alumínium testű vízibuszok. A Balatonfüreden 1961-ben épített Kisfaludy Sándor gépkocsiszállító motoros kompon alkalmaztak hazánkban először Voith-Schneider Propeller (VSP) meghajtást, ami kiváló manőverező képességet biztosít. 1964-ben elkészült a Kossuth Lajos, 1968-ban a Széchenyi István, 1974-ben a Baross Gábor motoros komp is.

Az új kompok után megjelentek a tavon a Z-hajtásos motoros személyszállító katamaránok is, 1979-ben a Siófok és a Badacsony, 1981-ben a Füred. A sorozat prototípusának alakja nem túl szerencsés tervezésű, a tatrész szögletes, ládaszerű kialakítása miatt menet közben a víz nehezen szakad le a testről, így nem képes a motorok teljesítményével arányos sebesség elérésére. Ezt a konstrukciós hibát a Füred katamarán építésekor a vízvonal alatti rész áramvonalasabb kialakításával már korrigálták. 

Az első balatoni motoros katamarán, a Siófok, a Balaton déli partjának „fővárosa” után kapta a nevét. A MAHART Hajójavító újpesti üzemében épített testét a Dunán és a Sión vontatták föl a Balatonra, felépítményei a siófoki hajójavítóban készültek.

Legnagyobb hossza 29,75 m, szélessége a főbordán 10,00 m, fixpont magassága 5,55 m, oldalmagassága 2,90 m, legnagyobb merülése 1,45 m. Géperejét 2 db 200 LE teljesítményű Rába-MAN D 2156 MT 6 dízelmotor biztosítja. Befogadó képessége 400 fő.

1990, a rendszerváltás óta a Balaton felett is új szelek fújnak. Egymás után alakultak meg a séta- és rendezvényhajózással foglalkozó kisebb-nagyobb magánvállalatok. 1999-ben a MAHART Balatoni Hajózási Kft. is kivált a korábban a monopolhelyzetet élvező nagyvállalat kötelékéből. Azóta, mint Balatoni Hajózási Zrt. folytatja működését. Részvényeinek többségét a Balaton mellett fekvő települések önkormányzatai birtokolják. A hajópark részben megújult, de a régi hajók többsége is tovább üzemel. Mára a hajdan épült karcsú balatoni hajókhoz képest ormótlannak tűnő motoros katamaránok is elválaszthatatlanul hozzátartoznak a Balaton megszokott képéhez. A személyszállításon kívül rendezvényhajóként is tovább szolgálják a balatoni idegenforgalom, a turizmus, az utazóközönség igényeit.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>