<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Fejes Jenő azok közé a hazai szakemberek közé tartozott, akik sokat tettek a hazai autógyártás megteremtéséért. A XX. század első éveiben a Westinghouse-autógyár francia leányvállalatánál helyezkedett el, és dolgozott az autók tervezésében és a gyártás megindításában az akkor ott dolgozó Böszörményi Jenő, Árpád Gyula és Fábián László munkatársaként. A francia gyár Aradra telepítését követően 1909-től a „Magyar Automobilgyár Rt. Westinghouse Rendszer” nevű első magyar autógyár szereldéjének lett a vezetője. Aradról 1912-ben Budapestre költözött, és átvette a Magyar Általános Gépgyár Rt. autó osztályának vezetését. 1913-ban tervei alapján bemutatott MÁG 25 lóerős túraautója egy csapásra a nemzetközi érdeklődés középpontjába került, az abban az évben rendezett Tátra-Adria túraúton aranyérmet nyert. A kiváló szerkezetű autó sorozatgyártására az első világháború kitörése k miatt nem került sor.
A háború alatt a Magyar Általános Gépgyár Rt. - hasonlóan a legtöbb autó- és motorgyárhoz - repülőmotorokat is gyártott. Fejes Jenő a repülőgépmotor gyártás technológiájának megismerésével kezdett foglalkozni, az autóiparban addig figyelmen kívül hagyott tömegcsökkentéssel. (A repülőgépeknél akkoriban „minden grammra” figyeltek.) Fejest érdekelte a korszerűbb gyártástechnológia. A repülőmotorok gyártásakor a hengerek vízköpenyét vékony lemezből alakították ki, ellentétben az autómotorokkal, amelyeken ugyanez öntöttvasból készült. Fejes a repülőmotoroknál alkalmazott technológiát átültette az autógyártásba.
1916-17-ben már kísérletezett lemezszerkezetű motorokkal, a háború utáni katasztrofális nyersanyag- és energiahiány különösen aktuálissá tette Fejes elképzeléseit. 1921-ben szabadalmaztatta találmányát „Gyorsjáratú égési motor, különösen mindennemű járművekhez és gazdasági gépekhez, és eljárás annak előállítására” címen. E szabadalom lényege az volt, hogy a motor nehéz öntvényeit hidegen hengerelt, hegesztett acéllemez-szerkezettel helyettesítette, így a motor tömege körülbelül 30 százalékkal csökkent. A következő évben, 1922-ben az eljárást a jármű többi szerkezeti részére, a sebességváltóra, a differenciálműre és az alvázra is kidolgozta majd szabadalmaztatta.
A találmányainak gyakorlati megvalósítására 1921-ben műszaki irodát és műhelyt nyitott, majd 1922-ben Magyar Lemezmotorgyár néven megindította üzemét. Itt készült el az első lemezmotoros „Fejes-féle” autó. 1923-ban cégét részvénytársasággá alakította Fejes Lemezmotor és Gépgyár Rt. néven. Az üzemben készültek személyautók, teherautók, de autóbuszokat is ajánlottak a főváros tömegközlekedéséhez; a honvédség részére repülőmotort is kínáltak. Elegendő hazai megrendelés híján, külföldön is megpróbálta népszerűsíteni konstrukcióját. A lemezautót Londonban mutatta be, gyártásukra 1927-ben megalakult a The Ascot Motor Manufacturing Co. Ltd. Az autók prototípusai elkészültek, de az 1929-es gazdasági válság miatt a sorozatgyártásra nem került sor. Az angliai és a magyarországi Fejes-gyár is tönkrement.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322