100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Ganz G2 típusú metró szerelvény

Eddigi szavazatok száma: 0

Az 1950-es években, amikor elkezdődött a budapesti metró építése, a Ganzban is metrókocsik építésébe fogtak. El is készült a P1-P2 prototípus szerelvény, ami a Népligetben, a kifejezetten e célból épült pályán teljesítette próbafutásait. Mikor az építés leállt (1952), a kocsikat is félreállították, majd leselejtezték.

Az 1970. április 2-án megnyitott M2-es kelet-nyugati vonalon szovjet Ev típusjelű kocsik közlekedtek. A további vonalbővítések járműigényének teljesítése miatt a Ganz-MÁVAG-ban 1983-tól megkezdődtek a tervezési munkák a G2 típusú, hatkocsis metrószerelvény legyártásához. A prototípus 1988. február 22-én vizsgázott és elkezdte a próbafutásokat. A kísérletek során több gonddal is küzdött a szerelvény, de a legnagyobb, hogy a gyártók – Ganz MÁVAG és Ganz Villamossági Gyár – csődbe mentek és a további szállításokról így meghiúsultak.

Ennek ellenére a Ganz G2-es szerelvény az M3-as észak-déli vonalon utasforgalomban is szerepelt, a közönség megelégedésére. A szerelvényt végül leselejtezték és Kőér utcai metrótelepen őrizték.  2010-ben az 1-es kocsi, miután a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal védetté nyilvánította, a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba került, ahol a nagyközönség is megtekintheti.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>