100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Ganz gyár által készített Valtellina villamos mozdony

Eddigi szavazatok száma: 0

Ganz gyár által készített Valtellina villamos mozdony, 1902.

(Kandó Kálmán által tervezett európai első nagyfeszültségű villamos mozdony az olasz Valtellina vonalra)

Kandó Kálmán (1869-1931) gépészmérnök a magyar és az európai vasútvillamosítás legnagyobb alakja amerikai tanulmányútja során győződött meg, hogy a nagyfeszültségű váltakozó áramú vontatás a legjobb megoldás a vasutak villamosítására. Első jelentős nemzetközi hírnevet szerző munkája az olaszországi Valtellina vasút villamosítása volt 1902-ben, amit a Ganz gyár mérnökeként oldott meg.

Az Észak-Olaszországban működő Rete Adriatica vasúttársaság a Ganz céget bízta meg a századfordulón a Valtellina vasútvonaluk nagyfeszültségű, váltakozóáramú villamosításával és a szükséges villamos mozdonyok gyártásával. Kandó Kálmán vezette a munkákat a cég részéről és 3000 V 16⅔ Hz háromfázisú váltakozó áramrendszert alkalmazott két felsővezetékkel. A villamosított vonalra a Ganz cég két villamos mozdonyt gyártott és tíz motorkocsit a jellegzetes áramszedőkkel.

Az európai első nagyfeszültségű váltakozóáramú villamosított vasútvonalat 1902-ben adták át sikeresen. A több mint 100 km hosszú Valtellina vasútvonal villamosítása és mozdonyai megalapozták Kandó Kálmán és a Ganz cég világhírnevét.

Kandó Kálmán ezt követően Olaszországban tervezett háromfázisú váltakozóáramú mozdonyokat, majd az első világháború végétől a Ganz gyáróriás élén állt igazgatóként és irányította a magyar vasútvillamosítást.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>