<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Kandó Kálmán, mérnök, feltaláló (Pest, 1869. július 8. - Budapest, 1931. január 13.)
1892-ben szerezte meg gépészmérnöki oklevelét kitűnő minősítéssel a Budapesti Királyi József Műegyetem Gépészmérnöki Szakosztályán. Fiatal mérnökként érdeklődése a háromfázisú indukciós villamosmotorok fejlesztésére irányult, ezért a Párizsban működő Compagnie de Fives-Lille gyár szerkesztési osztályán helyezkedett el.
1894-ben Mechwart András vezérigazgató hazahívta Kandót a Ganz- és Társa Vasöntő- és Gépgyár Rt. Elektrotechnikai Osztályára. A fiatal mérnök hamarosan kitűnt az indukciós villamosmotorok szerkesztésében, és érdeklődése a vasutak villamosítása irányába fordult. Javaslatára a Ganz Kocsigyár mellett egy 1000 milliméter nyomtávolságú 800 méter hosszú 500 Voltos kétfázisú próbavezetékkel ellátott kísérleti pályát létesítettek. A kísérletek nyomán a Ganz cég Kandó tervei alapján több kisebb vasutat villamosított váltakozó áramú rendszerrel Franciaországban, Ausztriában és Magyarországon.
A nagyvasutak villamosításának tanulmányozására Kandó 1897-ben az Amerikai Egyesült Államokba utazott. Az amerikai egyenáramú rendszerek helyett a nagyfeszültségű váltakozó áramú vasút-villamosítást javasolta. A Ganz cég kivitelezésében, Kandó tervei alapján valósult meg a világ első nagyfeszültségű váltakozó áramú vasút-villamosítása az olasz Valtellina vonalon.
Kandó 1907-től az olaszországi Vado Ligure-ben lévő Westinghouse gyár igazgatójaként háromfázisú villamos mozdonyokat tervezett az olasz vasúthálózatra. Az első világháború kitörésekor hazatért Magyarországra, és 1917-től a Ganz és Társa Danubius Gép- Vagon- és Hajógyár Rt. műszaki igazgatója, majd később vezérigazgatója lett. A tisztséiget 1921-ig viselte.
1918-ban megalapította a Villamos Mozdony Szerkesztési Osztályt, melynek vezetője volt 1922-től haláláig. Kandó életének főműve a fázisváltós villamos mozdony megalkotása volt, amelyet az általa elképzelt 16 kV 50 Hz periódusú áramrendszerre tervezett. Kandó az 50 Hz periódusú nagyfeszültségű rendszerrel elsőként példát mutatott a világ vasútjainak a gazdaságos vasút-villamosítás megvalósítására.
A fázisváltós próbamozdonnyal 1923-28 között lefolytatott sikeres kísérletek után 1932-ben készült el a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal Kandó által tervezett 16 kV 50 Hz periódusú villamosításának első szakasza. A zseniális villamos mozdony-tervező azonban nem érhette meg az ünnepélyes forgalomba helyezést, mert 1931. január 13-án váratlanul elhunyt.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322