100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Ikarus önálló tervezésű, önhordó szerkezetű autóbuszcsalád

Eddigi szavazatok száma: 0

A második világháború után a hazai járműgyárakban újraindult a termelés, a háború előtti un. alvázas tehergépkocsik, autóbuszok gyártása. Az nyers- és az alapanyagok hiánya miatt azonban a termelés akadozott. 1948-ban két üzem államosításából hozták létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyárat. Az alvázhiány miatt az autóbusz vázszerkezetét újszerűen, Cséfalvay István tervei alapján, hidegen hengerelt profilanyagokból állították össze. A viszonylag kisméretű TR 3,5-es önhordó vázszerkezetű autóbuszt 1948 májusában a Budapesti Ipari Vásáron mutatták be. A hazai gyár a világon az elsők között kezdett önhordó vázszerkezetű autóbuszokat gyártani. Az új módszer magával hozta, hogy az „alvázak” és a karosszériák már egy helyszínen készültek, az építési módból következően jelentősen csökkent a jármű tömege, kisebb lett a gyártási költség és hosszabb lett az élettartam.

Az autóbuszokat 1951-től hozták Ikarus márkanéven forgalomba; az első típus a 30-as volt 20 ülő és 20 állóhellyel, a Csepel D 413-as 85 LE-s dízelmotorja hajtotta. 1952-ben mutatták be a 60 személyes 60-as típust, amibe már hathengeres Csepel dízelmotort építettek, és ezekből alakították ki az első „csuklós” autóbuszokat, először még csak pótkocsi hozzákapcsolásával. Az autóbuszok megtervezésénél minden típusnál önhordó vázszerkezetet terveztek, a legkisebbtől a legnagyobb típusokig, és a tervezés során egyfajta építőkocka elvet alkalmaztak, így az egyes típusoknál sok azonos alkatrészt használtak.

Az Ikarus legsikeresebb típusa az 1952-ben bemutatott 66-os és az ebből kialakított 55-ös sorozat volt, amelyet nemzetközi szinten is elismertek. Az autóbuszt 1954-ben a Genfi Autószalonon és a Párizsi Autókiállításon is oklevéllel díjazták. A sorozatot 1973-ig gyártották, 1970-től Székesfehérváron zajlott az összeszerelés. Összesen majdnem 7 500 darab készült belőle, ebből 2 300 a volt NDK-ba, több mint 3 700 darab a volt Szovjetunióba került, ezerkétszáz pedig belföldön közlekedett.

Az autóbuszokat 83 országba exportálták, több mint 230 000 jármű került külföldre. Az Ikaruszokból több mint 60 000 darab közlekedett Magyarországon. 

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>