<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Az 1950-es évek vége felé a városi közlekedést irányító politikusok Moszkvában csuklós trolibuszt láttak, így hazaérve kiadták a Fővárosi Autóbuszüzemnek (FAÜ) feladatul, hogy Nagy Októberi Szocialista Forradalom 1960. évben tartandó ünnepségeire csuklós buszt kell építeni, mivel annyira megemelkedett az utasforgalom, hogy a meglévő szóló buszok még a viszonylag balesetveszélyes pótkocsis üzemmel sem tudták zsúfoltság nélkül azt lebonyolítani.
A busztársaság három fiatal mérnöke, Rózsa László, Lassú Gábor és Szini Bála a tervező asztalon megálmodták, a Főműhelyben pedig határidőre elkészítették a csuklós buszt.
Egy IK 60-as hátsó falát és egy Tr 5-ös első részét levágva jött létre a jármú. A kettő közé a Vörös Csillag Traktorgyár forgókoszorúját építették csukló gyanánt, körbe vászon és bőr kombinációjából készült harmonikát szereltek.
Hivatalos forgalomba Európában elsőként 1960. november 5-én a GA 12-00 forgalmi rendszámú autóbusz állt, az azóta már megszűnt 1-es vonalon. Saját használatra több mint 300 darabot gyártottak, de vidéki közlekedési vállalatok igényeit is kielégítették.
Az Ikarus járműszekrényeket minősíti az a tény, IK 60-as utánfutókkal készült csuklós autóbuszok egészen 1975-ig közlekedtek, holott 5 éves időtartamra tervezték azokat.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322