100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

ITC 600 típusjelű FAÜ házi csuklós autóbusz

Eddigi szavazatok száma: 0

Az 1950-es évek vége felé a városi közlekedést irányító politikusok Moszkvában csuklós trolibuszt láttak, így hazaérve kiadták a Fővárosi Autóbuszüzemnek (FAÜ) feladatul, hogy Nagy Októberi Szocialista Forradalom 1960. évben tartandó ünnepségeire csuklós buszt kell építeni, mivel annyira megemelkedett az utasforgalom, hogy a meglévő szóló buszok még a viszonylag balesetveszélyes pótkocsis üzemmel sem tudták zsúfoltság nélkül azt lebonyolítani.

 A busztársaság három fiatal mérnöke, Rózsa László, Lassú Gábor és Szini Bála a tervező asztalon megálmodták, a Főműhelyben pedig határidőre elkészítették a csuklós buszt.

Egy IK 60-as hátsó falát és egy Tr 5-ös első részét levágva jött létre a jármú. A kettő közé a Vörös Csillag Traktorgyár forgókoszorúját építették csukló gyanánt, körbe vászon és bőr kombinációjából készült harmonikát szereltek.

Hivatalos forgalomba Európában elsőként 1960. november 5-én a GA 12-00 forgalmi rendszámú autóbusz állt, az azóta már megszűnt 1-es vonalon. Saját használatra több mint 300 darabot gyártottak, de vidéki közlekedési vállalatok igényeit is kielégítették.

Az Ikarus járműszekrényeket minősíti az a tény, IK 60-as utánfutókkal készült csuklós autóbuszok egészen 1975-ig közlekedtek, holott 5 éves időtartamra tervezték azokat. 

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>