100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Jendrassik György

Eddigi szavazatok száma: 0

Jendrassik György, fejlesztő mérnök (Budapest, 1898. május 13. - London, 1954. február 8.)

Már hatodikos korában integrált és differenciálszámításokat végzett, és 1916-ban megnyerte a Mathematikai és Physikai Társulat fizikaversenyét. 1922-ben szerezte meg kitűnő minősítésű gépészmérnöki oklevelét a budapesti Királyi József Nádor Műegyetemen, és még abban az évben elhelyezkedett a Ganz és Társa Danubius Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt.-nél. Világraszóló eredményeket ért el hamarosan a kis- és középteljesítményű gyorsjárású kompresszor nélküli dízelmotorok fejlesztésében. A Ganz-Jendrassik rendszerű dízelmotorok alapozták meg a Ganz gyár világhírű vasúti motorkocsi-export tevékenységét, a Duna tengerjáró hajók építését és a mezőgazdasági és ipari gépek gyártását.

Az első Ganz-Jendrassik dízelmotorok 1927-ben készültek el egy- és kéthengeres kivitelben, majd a következő években jelentek meg a négy- és hathengeres stabil, vasúti és hajómotorok.

A négyütemű Ganz-Jendrassik dízelmotorok jellemzője volt a rugós befecskendező szivattyú, az előkamrás égéstér és a késleltetett szívással működő indító eljárás.

1933-ban született meg a híres VI. JAR 135 vasúti dízelmotor, amelyet az 1950-es évekig jelentősen továbbfejlesztettek. Ezek a motorok képezték a Ganz gyár áramvonalas motorkocsi és motorvonat exportjának az alapját az 1930-as évektől az 1980-as évekig bezárólag.

A Ganz-Jendrassik motorok gyártási szabadalmát nyolc külföldi gyár vásárolta meg. Jendrassik tevékenységének elismeréséül 1927-ben főmérnök, 1936-ban igazgató, 1942-ben vezérigazgató lett.

Jendrassik jelentős szakmai sikereket ért el a gázturbinák fejlesztésében is. Az első gázturbina 1939-ben , a repülőgép hajtására alkalmas gázturbina 1940-ben, a 3 JR 700 típusjelű 700 lóerős gázturbina 1941-ben készült el.

1944-től Jendrassik a turbófeltöltővel és a nyomáscserélőkkel foglalkozott. Tevékeny szakmai élete során összesen 77, motorokkal, gázturbinákkal, turbófeltöltőkkel, nyomáscserélőkkel foglalkozó szabadalmat jelentetett meg.

Jendrassik György 1947-ben külföldre távozott, először Argentínában, majd később Londonban telepedett le. Gázturbina és nyomáscserélő fejlesztésekkel foglalkozott élete végéig. Sírja az egyik londoni temetőben van.

Alkotó / Alkotás: 
Alkotó
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>