100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

A „legszerencsésebb magyar gőzhajó”, a „Kossuth” Múzeumhajó

Eddigi szavazatok száma: 0
Talán minden idők legszebb folyami személyszállító gőzhajói a MFTR (Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt.) termes gőzösei voltak. A „Duna gyöngyszemei” több mint fél évszázadon át királynőkhöz illő eleganciával siklottak az öreg folyó, mint engedelmes alattvalójuk hátán. Aki egy ilyen hajó sétafedélzetéről gyönyörködhetett a parti tájak változatos szépségében, életre szóló élménnyel lett gazdagabb. Sok millió embert szállítottak, utasaik között – a királyoktól a falusi kofákig – minden társadalmi réteg képviseltette magát.
 
Sok közülük a két világháború pusztításainak, a megmaradtak többsége pedig az 1960-as évek selejtezési hullámának esett áldozatul. Az 1970-es évekre a régi gőzösöket a dízel üzemű motoros hajók váltották fel.
 
Úgy tűnik, hogy társai közül a legszerencsésebb sors a "Kossuth" gőzösnek jutott osztályrészül, hiszen hasonló típusból muzeális céllal rajta kívül egyetlen más hajót sem őriztek meg a Dunán.
 
A hajó 1913-ban Budapesten, a Ganz-Danubius Hajógyárban épült. Neve eredetileg "Ferencz Ferdinánd Főherczeg" volt. 1919-ben, mikor valamennyi a Habsburg dinasztia tagjainak nevét viselő magyar hajót valamilyen madárnévre kereszteltek át, a "Rigó" nevet kapta. 1930-tól a "Leányfalu" nevet viselte. Szerencsésen átvészelte a háború viharát, 1944 végén Ausztriába menekítették, 1946. december 15-én került haza. A hajót 1953-ban az újpesti hajójavítóban átépítették. A kazánokat megfordították, a széntüzelést pakura-fűtés váltotta fel. Az eredetileg a parancsnoki híd előtt álló kéményét áthelyezték a kormányállás mögé. Nevét ekkor változtatták "Kossuth"-ra. 
 
1955-től a MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaság üzemeltette. 1979-ig, 67 éves koráig hordta fedélzetén a kofákat, sétahajózó turistákat és más utasokat, amikor állóhajóként nyugdíjba vonult. A hajó leállításakor jó műszaki állapotban volt – gőzgépe ma is az eredeti – mégis egy ideig a pusztulás veszélye fenyegette. 
 
Megmentése érdekében a magyar hajózás múltjához és hagyományaihoz érzelmileg is erősen kötődő hajózási szakemberek kezdeményezésére védett műszaki emlékké nyilvánították, majd a MAHART átadta a hajót a Közlekedési Múzeumnak. 1984-óta a Lánchíd pesti hídfőjénél – mint „Kossuth Múzeumhajó” és étterem – fogadja a vendégeket.
 
Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>