100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

Rubik R-26 „Góbé” vitorlázó repülőgép

Eddigi szavazatok száma: 0

Id. Rubik Ernő a magyar repülőtársadalom számára minél olcsóbban előállítható és üzemeltethető repülőgépeket igyekezett tervezni és építeni. A harmincas-negyvenes években még a faépítés volt a meghatározó, a hatvanas években előtérbe került a fémtechnológia. A jellemző megjelenést adó Rubik-féle hullámosított szárnyborítás több repülőgépen is fellelhető (Kópé, Mokány, Gébics, Esztergom) de a legismertebb és leginkább bevált az R-26 Góbé típus lett. A kiképző-gyakorló gép a hatvanas évektől kezdődően az alapfokú kiképzés meghatározó típusa lett Magyarországon. Napjaink aktív repülőgép-vezetőinek zöme, akik motornélküli képzésben részesültek, hosszabb-rövidebb ideig szinte kivétel nélkül repültek a Góbéval.

Kezdő kiképzésre, alapszintű teljesítményrepülésre alkalmas gép. Kiegészítő berendezéssel használható műszeres kiképzésre is. Alkalmas dugóhúzó gyakorlására, felhőrepülés és műrepülés azonban a géppel nem végezhető. Csörléssel és repülőgép-vontatással is indítható.

Az első sorozatpéldány R–26S Góbé jelzéssel (az „S” jelzés a sorozat-változatra utal), 1963. június 6-án repült először. A fejlesztés során világossá vált, hogy  a Góbé az oktatóval végrehajtott kiképző repüléseken túl a növendék egyedül repülésére is alkalmas iskolagép, így az eredetileg tervbe vett egyszemélyes iskolagép fejlesztéséről lemondtak, így ezzel az erre a feladatra szánt R–27 Kópé együléses iskola-vitorlázógép sorsa is megpecsételődött. A Góbé olyannyira jól sikerült, hogy teljesítménye alkalmassá tette a C-vizsgáig történő repülésre is.

Az R–26S Góbé sorozatgyártása 1963–1965 között folyt Esztergomban, ez idő alatt 115 db készült. A típus iránt jelentős nemzetközi érdeklődés is mutatkozott, de exportjára mégsem került sor, az összes elkészült gépet Magyarországon használták. A PGE-ben az 1970-es évek közepén készültek tervek a Góbé modernizálására, de a terveket a hatóságok elvetették, a munkálatokat leállították, és egyúttal a vitorlázó repülőgépek gyártását is hosszú időre megszüntették Magyarországon.

A szombathelyi 12. sz. AFIT újította fel a Góbé gyártását 1982-ben. Erre a célra Szombathelyen felépítettek egy műhelyt. A gépen kismértékű szerkezeti módosításokat hajtottak végre annak érdekében, hogy megfeleljen az amerikai és európai légügyi előírásoknak. A módosított gépet R–26SU Góbé '82 jelzéssel 1982-től gyártották Szombathelyen, összesen 78 db készült ebből a sorozatból. Az elkészült mennyiségből 61 db-ot a magyarországi repülőklubok kaptak, 15 db-ot Kubába, 1–1 db-ot pedig Ausztriába és Nagy-Britanniába exportáltak. Az első sorozatból való egyik régebbi gyártású példány (E–1218 gyártási számú) az Egyesült Államokba került, ahol N510AS lajstromjelet kapott.

A repülőgép műszaki adatai:

  • Fesztávolsága: 14 m
  • Hossza: 9 m
  • Tömege: 220 kg
  • Sebessége, min.: 56 km/h; max.: 165 km/h
  • Siklószáma: 23,7
Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>