<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Az első világháborús vereség után a magyar hajógyárak is elvesztették külföldi piacaikat. 1927-ben megszűnt a Schlick gépgyárral fuzionált Nicholson Hajógyár. A Ganz és Társa Danubius Gép Waggon- és Hajógyár Rt. hajógyártása is elérte a mélypontját. Az 1928-ban kezdődő gazdasági világválság súlyos hatásait semmilyen racionalizálási törekvéssel nem lehetett ellensúlyozni.
1930 és 1934 közötti 4 év alatt mindössze 2 kotró dereglye, egy vontatóhajó, két hídponton és egy csónakház készült el, melyhez 760 tonna vasat és acélt használtak fel.
Az 1930-as évek közepétől a dunai hajózás újra fellendült. A délkelet-európai élelmiszereknek, a román olajnak, a magyar bauxitnak és sok más nyersanyagnak a háborúra készülő Németország részére történő szállítása megteremtette a várva várt konjunktúrát. A megnövekedett áruszállítási igények ösztönözték a hajópark korszerűsítését, a motoros vontatóállomány növelését is. A gazdasági fellendülés a Ganz Danubius Hajógyár termelésére is kihatott. Ekkor indulhatott meg a dízel üzemű tengeri és folyami motoros hajók sorozatgyártása.
A dízelmotor működési elvét a német Rudolf Diesel szabadalmaztatta még 1893-ban. Jonas Hasselman svéd mérnök 1904-ben feltalálta az irányváltós motort, ami hajómotorként történő alkalmazását is lehetővé tette. Az első dízel üzemű tengerjáró hajó, a dán „Selandia” 1912-ben Koppenhágában épült.
A dízel motorok magyarországi alkalmazásában és fejlesztésében meghatározó szerepet játszott a Ganz Danubius Rt. Jendrassik György 1924-től vett részt a Ganz dízel-programjában. Az első Ganz-Jendrassik motorok 1927-ben készültek el, melyek hamarosan világszerte elismerést szereztek alkotójuknak. A motorok kiváló szerkezetét bizonyítja bel- és külföldi elterjedésük, valamint az a tény, hogy a motorokkal kapcsolatos szabadalmakat több külföldi gyár – például a holland Machinenfabrick Gebr. Stork et Co., a spanyol Hispano–Suiza, az angol Metropolitan–Vickers – is megszerezte.
Az 1938-ban a Ganz Hajógyárban vízrebocsátott 1200 lóerős „Széchenyi” lapátkerekes vontató volt Európában az első dízel-elektromos meghajtású hajó.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322