100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

UV típusú négytengelyes villamos motorkocsi

Eddigi szavazatok száma: 0

Az UV típusú villamosok a II. világháború utáni Budapest legmeghatározóbb villamos járművei voltak. Több millió kilométert lefutva a városkép részévé váltak. Egy külföldi utazó kis túlzással „parádés kocsinak” nevezte, de egyszerűsége és terhelhetősége miatt rászolgált a tiszteletre.

A Ganz az 1948-as BNV-n egy, a háborúban megsérült „Stukákból” átalakított M(motor)+P(pót)+M(motor) szerelvénnyel mutatkozott be. Az elképzelés jónak bizonyult, a megvalósítás kevésbé, így ebben a formában a jármű nem sokáig közlekedett. (Ezért is kapta a „Szellem” gúnynevet.)

A kísérlet bebizonyította a budapesti villamosok fejlődésének irányát és a forgóvázas, de erősebb kivitelű járműveket rendelt a közlekedési társaság a Ganztól. Kisebb győri és dunakeszi tervezési kerülővel végül a Ganz szállította le az első UV típusú villamosokat Budapestnek. (A közhiedelemmel ellentétben az UV nem az „Új Villamos” betűjele, hanem a sorban a távvezérelt „U” típusra utal, ennek indikátora a „V” betű.)

Tervezésénél megváltoztatták és megerősítették a Stuka forgóvázát. A belső csapágyazást külsőre módosították, a vázát aszimmetrikus H alakúra tervezték, ezzel adva helyet a vontatómotoroknak. A TA 1,18 jelű motorok teljesítménye 50 lóerős lett. Kezdetben ez a motor még nem állt rendelkezésre, ezért a Stuka TA 1,12-s motorjait aplikálták a forgóvázba. A nagyobb forgóváz miatt a kocsiszekrény oldallemezelését ki kellett vágni, az utastér és vezetőállás közötti szintkülönbséget lépcsőfokkal oldották meg. Az ajtóelrendezés 2-1-2 lett a korábbi 2-2-2 helyett. Ezek a küllemre legnagyobb különbségek a „Stuka” és az UV között.

1956 és 1965 között összesen 375 db UV villamos épült. 51 évi üzemideje alatt többször került felújításra, korszerűsítésre. A nagyobb viszonylatokon, mint a 4-6-os nagykörúti vonalon, a 47-es, 49-es kiskörúti vonalon, a Duna-parti 2-es és 9-es vonalakon évtizedekig megbízhatóan közlekedtek.

A forgalomból 2007-ben vonták ki az utazóközönség és a civil szervezetek nagy bánatára, de a fővárosi tömegközlekedés megújításának reményében. 

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>