<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
A Ford világhírű T típusa, az első futószalagon, több mint 15 millió példányban gyártott gépkocsi, amelynek tervezésében és gyártásában két magyar mérnök Galamb József és Farkas Jenő is részt vett.
Henry Fordban 1907-ben született meg az olcsó- népautó gondolata és a következő évben már el is készült a jármű. Az autó tervezésének legfőbb szempontja az egyszerű kezelhetőség és javíthatóság mellett az volt, hogy az alkatrészek cseréje olcsóbb legyen mint a javításuk. Az új típus tervezésében Fordon kívül Carlsson Sorrensen és Childe Harold Wills és két magyar mérnök Galamb József és Farkas Jenő vettek részt.
Az első Ford T-modell, 1908. szeptember 24-én gurult ki a Ford összeszerelő üzeméből. Az őszi Saint Louis-i autókiállítás ideje alatt 350 000 megrendelést vettek fel a járműre. Ez elképzelhetetlenül nagy szám volt. A Ford minden munkatársa azon dolgozott, hogyan lehetne a gyártást gyorsítani, a megrendelők igényét kielégíteni. Minden új és mások által használt gyártási módszert kipróbáltak. Az alkatrészek mennyezetre függesztett sínpályán való mozgatását egy chichagói vágóhídról lesték el. Először egyes részegységek elkészítésénél valósították meg a futószalagszerű gyártást, majd ezt minden részegységre kidolgozták.
1913 elején egy kocsi szerelése még 12 óra 28 percet vett igénybe. Az egyes gyártósorok összehangolatlansága miatt időnként hatalmas alkatrésztorlódások más esetben hiányok léptek fel. A futószalaggyártásra való áttérést az a felismerés tette lehetővé, hogy az alkatrészellátást a végszerelés tempójához kell igazítani. 1913 augusztusában bevezették az alváz mozgás közbeni szerelését és evvel kevesebb, mint a felére csökkent a szerelési idő, majd 1914. január 14-től került sor a teljes gépkocsi első futószalagos szerelésére. Ekkor egy jármű szerelése már csak 93 percet vett igénybe.
1911-ben 34 528 db T-modellt gyártottak, 1912-ben 78 440-et. A futószalaggyártás megindulásával az előállított gépkocsik száma meredeken emelkedett. 1915 végén már elérték az egymilliomodik járművet, 1916-ban pedig már félmillió autó hagyta el a gyárat. A gyártás utolsó 10 évében a T-modell adta az Amerikában gyártott autók több mint a felét. 1925. októbertől percenként 6 T-modell hagyta el a gyártószalagot, ez folyamatos munkarendben naponta 8640 gépkocsi elkészítését jelentette. A típus gyártását 1927 májusában állították le, ekkorra több mint 15 millió darabot állítottak elő belőle.
A T-modellek ára az automobilizmus történetében egyedülálló módon a gyártás során folyamatosan csökkent. Az ötszemélyes „limusin” túrakocsi ára 825 dollárról indult, 1912-ben már 690, 1915-ben 490, 1921-ben pedig 415 dollár volt. A legolcsóbb kétüléses nyitott karosszériás változat 1925-ben mindössze 260 dollárba került. A Ford gyárban egy szakmunkás naponta 5 dollárt keresett, ez duplája volt a máshol hasonló munkát végzők keresetének.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322