<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
A vasút villamosítás magyar úttörője Kandó Kálmán (1869-1931) gépészmérnök vezetésével tervezték a budapesti Ganz gyárban a nagyfeszültségű 16kV 50 Hz periódusú váltakozó áramrendszerű, 1932-ben forgalomba helyezett V 40 sorozatú, fázisváltós villamos mozdonyokat. A Kandó rendszerű villamos mozdonyokkal Európában és a világon is elsőként sikerült bebizonyítani a nagyfeszültségű 50 Hz periódusú vasút villamosítás előnyeit és a leggazdaságosabb voltát. Az azóta eltelt 79 évben Európa és világszerte elterjedt a nagyfeszültségű 50 Hz periódusú váltakozó áramú vasútvillamosítás.
A Kandó rendszerű villamosmozdonyok megalkotását 1922-28 között lefolytatott kisérletek előzték meg a próbamozdonnyal, melynek sikerei alapján döntött a MÁV a Budapest-Hegyeshalom vasúti fővonal 16 kV 50 Hz periódusú váltakozó áramú villamosításáról. Az első V 40 sorozatú univerzális villamosmozdonyt 1932-ben állították forgalomba, sajnos a zseniális tervezője Kandó Kálmán ezt már nem érhette meg, mivel 1931. január 13-án váratlanul elhunyt.
A V 40 sorozatú mozdonyokból 29 darabot gyártottak 1932-1941 között. A Kandó mozdonyok 1967-ig szolgáltak sikeresen a MÁV villamosított fővonalain.
<< A rovat előző cikke | A rovat következő cikke >> |
Címkefelhő
TÁMOGATÓINK
Köszönjük a támogatást!
Kapcsolat
Email: info@mandarchiv.hu
Postacím: 1021 Bp, Budakeszi út 51/e
Telefon: (+36 1) 394-1322