100 híres (béta)

A Magyar Nemzeti Digitális Archívum művészeti portálja
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>

MÁV V 40 sorozatú Kandó rendszerű villamos mozdony

Eddigi szavazatok száma: 0

A vasút villamosítás magyar úttörője Kandó Kálmán (1869-1931) gépészmérnök vezetésével tervezték a budapesti Ganz gyárban a nagyfeszültségű 16kV 50 Hz periódusú váltakozó  áramrendszerű, 1932-ben forgalomba helyezett V 40 sorozatú, fázisváltós villamos mozdonyokat. A Kandó rendszerű villamos mozdonyokkal Európában és a világon is elsőként sikerült bebizonyítani a nagyfeszültségű 50 Hz periódusú vasút villamosítás előnyeit és a leggazdaságosabb voltát. Az azóta eltelt 79 évben Európa és világszerte elterjedt a nagyfeszültségű 50 Hz periódusú váltakozó áramú vasútvillamosítás.

A Kandó rendszerű villamosmozdonyok megalkotását 1922-28 között lefolytatott kisérletek előzték meg a próbamozdonnyal, melynek sikerei alapján döntött a MÁV a Budapest-Hegyeshalom vasúti fővonal 16 kV 50 Hz periódusú váltakozó áramú villamosításáról. Az első V 40 sorozatú univerzális villamosmozdonyt 1932-ben állították forgalomba, sajnos a zseniális tervezője Kandó Kálmán ezt már nem érhette meg, mivel 1931. január 13-án váratlanul elhunyt.

A V 40 sorozatú mozdonyokból 29 darabot gyártottak 1932-1941 között. A Kandó mozdonyok 1967-ig szolgáltak sikeresen a MÁV villamosított fővonalain. 

Alkotó / Alkotás: 
Alkotás
<< A rovat előző cikkeA rovat következő cikke >>